2 sierpnia 2021
tel/fax: 48 67-73-024

Projekt dofinansowała Fundacja mBanku

Uczniowie klas 0 -III oraz uczniowie biorcy udział w zięciach „Kosmicznej matematyki” w ramach projektu mPotęga w dniu 23.02.2021r. wzięli aktywny udział w pokazie mobilnego planetarium. Mogli dowiedzieć się wielu nowych interesujących wiadomości o kosmosie.
Po lądowaniu na Marsie i obchodach Dnia Nauki Polskiej zajęcia Mobilnego Planetarium to kolejne działanie mające na celu pobudzenie kreatywnego myślenia, pokazanie roli eksperymenty w życiu i pokazanie kierunków rozwoju technologii. A może kreowanie nowych zawodów?
Uczestnikom projektu, na zakończenie, rozdane zostały upominki w postaci gier planszowych i karcianych. Mam nadzieję, że będą one miłą odskocznią od ekranów komputerów.
Nie bez znaczenia, dla dzieci klas IV-V jest, że mogli spotkać się ze sobą i porozmawiać. Trudno było im się rozstać… .


OZOBOTY to nasze pierwsze roboty.

 Na pierwszych zajęciach uczniowie z klas czwartej i piątej mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi kodami, które  „czytają” ozoboty. Wszyscy bawili się wyśmienicie projektując drogi przejazdu robocika. Pracowali  ze świadomością zależności efektowności przejazdu od kombinacji kolorów na torze. Dzieci nabrały też świadomości kierunków, ich względności w różnych płaszczyznach i przestrzeni.

Opis i dziania projektu.

Kosmiczna matematyka – projekt edukacyjny dla uczniów klas 4-5 na 10 h w każdej grupie. Liczba grup w zależności od ilości chętnych uczniów. W każdej grupie 5-14 dzieci. 

 Działania: 

 1) „Konstelacje” (2×45 min) – ozoboty i kodowanie dróg, rozkodowywanie, piktogramy, wskazywanie zależności między kodowaniem a drogą przejazdu ozobota. Kierunki w przestrzeni, prawo, lewo, poziom, pion. A jak określić kierunki w kosmosie?  

2) „Jak rozgwieżdżone niebo” (2×45 min) – kody QR. Kodowanie i rozkodowywanie. Ćwiczenie sprawności rachunkowej – mnożenie, różne poziomy trudności. Korzystanie z programu do czytania kodów. Położenie na kratownicy. Zastosowanie kodów QR.  

3) „Supły, węzły i wyprawy w kosmos” (2×45 min) – zagadki i łamigłówki z rekwizytami (sznurami, klockami, pomoce). Rozwijanie logicznego myślenia w praktyce, manipulowanie, przekładnie. Koordynacja w przestrzeni. Metoda prób i błędów – dochodzenie do poprawnego rozwiązania.  

4) „Co by było gdyby ….” (2×45 min) – doświadczenia matematyczne „wahadło matematyczne” i „liczby firankowe”. Gromadzenie informacji i niezbędnych danych, dokumentowanie doświadczeń i wyciąganie wniosków. Praktyczne ćwiczenie sprawności rachunkowej. Korzystanie z kalkulatora. Szacowanie wyników.  

5) „Jak liczą kosmici?” (2×45 min) – Kreatywne rozwiązywanie zadań konkursowych, z wykorzystaniem pomocy (domina matematyczne, kostki sześcienne, bryły, itp.).  

6) „Planetarium” – emisja filmu o wszechświecie, o zależnościach matematycznych, fizycznych w kosmosie. Rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów. Wspomnienie teorii Alberta Einsteina (teoria względności i czasoprzestrzeni).  

7) „Wieczór z gwiazdami w szkole” – zakończenie projektu z dziećmi i ich rodzicami. Pokazanie rodzicom kreatywności uczniów. Współzawodnictwo w grupach dzieci kontra rodzice i w parach rodzic – dziecko, pomiędzy rodzinami, pomiędzy uczniami – w zależności od konkurencji. 

pl_PLPolish
pl_PLPolish